FANDOM

Iron Man to pierwszy film pierwszej fazy Marvel Cinematic Universe. Premiera światowa odbyła się 14 kwietnia 2008, a w Polsce miała miejsce 30 kwietnia tego samego roku.

Opis Edytuj

Młody geniusz i miliarder, Tony Stark, zostaje porwany przez terrorystów w celu stworzenia dla nich potężnej broni masowego rażenia. W sekrecie buduje on zbroję, która jest zdolna do ratowania świata, a jego światopogląd ulega gwałtownej zmianie.

Fabuła Edytuj

Tony Stark jest miliarderem, dziedzicem firmy Stark Industries, a także najsławniejszym projektantem broni masowego rażenia na świecie. Pewnego dnia, Tony wraz ze swoim przyjacielem pułkownikiem Jamesem Rhodesem oraz partnerem biznesowym Obadiah Stane'em do bazy wojskowej w Afganistanie. Niestety, na miejscu Tony zostaje porwany przez grupę terrorystyczną o nazwie Dziesięć Pierścieni. Terroryści zmuszają porwanego geniusza do zbudowania im prezentowanej w Afganistanie wyrzutni Jerycho, która jest najnowszym projektem Stark Industries. Podczas porwania, kawałki bomby wbiły się w klatkę piersiową Tony'ego, cały czas przesuwając się coraz bliżej serca. Mając jeszcze do przeżycia tydzień oraz pomocnego poliglotę w celi, Ho Yinsena, Stark postanawia zbudować broń, za pomocą której ucieknie terrorystom.

Wpierw Tony zbudował sobie reaktor łukowy, który tworzy ogromne pokłady energii, a także trzyma kawałki bomby w bezpiecznej odległości od serca. Następnie zaczął tworzyć ogromną metalową zbroję uzbrojoną w miotacz ognia i napęd odrzutowy. Kiedy już skończył swoje dzieło, terroryści zaczęli podejrzewać, że Tony wcale nie tworzy dla nich wyrzutni rakiet, więc chcieli sprawdzić jego postępy. Otworzenie drzwi do celi Starka spowodowało wybuch, który rozpoczął ucieczkę więźniów. Niestety zbroja nie była jeszcze naładowana, więc Yinsen postanowił zdobyć przyjacielowi trochę czasu, zabrał karabin maszynowy i pobiegł walczyć z terrorystami. Po chwili Tony, ubrany w zbroję, ucieka z więzienia, lecz nie zdołał uratować Yinsena, który podczas ucieczki zginął. Po próbie użycia napędu odrzutowego, zbroja Tony'ego zniszczyła się, więc miliarder był zmuszony do pieszego powrotu do bazy wojskowej. Na miejscu przyjaciela przywitał James Rhodes, który zabrał go z powrotem do Stanów Zjednoczonych.

Na miejscu Tony od razu wziął udział w konferencji prasowej, na której, ku niezadowoleniu Obadiaha, oznajmił, że Stark Industries nie będzie tworzyło więcej broni. Następnie Tony zaczął ulepszać projekt zbroi, za pomocą której uciekł terrorystom, a zarząd Stark Industries zaczął myśleć nad pozbyciem się dziedzica z firmy.

Ku zaskoczeniu mediów, Tony pojawia się na imprezie charytatywnej Stark Industries, gdzie spotyka znajomą mu dziennikarkę, która uważa miliardera za hipokrytę. Na dowód swojej opinii pokazała ona mu zdjęcie dostarczonej terrorystom wyrzutni Jerycho, co zaskoczyło Starka. Dzięki tej informacji dowiedział on się, że Obadiah chce przejąć jego firmę. Tony postanawia założyć gotową już zbroję i polecieć do Afganistanu, do rodzinnej wioski Yinsena, Gulmiry. Po zniszczeniu wyrzutni, atakują Starka dwa amerykańskie myśliwce F-22 Raptor. Tony ratuje się wyjawieniem swojej tożsamości Rhodesowi przez telefon. Tymczasem, lider Dziesięciu Pierścieni, Raza, znajduje na pustyni szczątki pierwszej zbroi Starka. Z tego powodu organizuje spotkanie z Obadiahem, na którym Stane zrywa współpracę z terrorystami i zabiera schemat ze sobą. Na prośbę Tony'ego, Pepper Potts włamuje się do komputera Stane'a, na którym odkrywa dowody na zerwaną wcześniej przez niego współpracę. Podczas swojej ucieczki z jego biura, Pepper spotyka agenta T.A.R.C.Z.Y., Phila Coulsona, którego o wszystkim informuje.

Obadiah ma problem ze stworzeniem reaktora łukowego, więc włamuje się do domu Tony'ego i kradnie reaktor, który przytrzymuje Starka przy życiu. Geniusz ledwo dociera do starego reaktora i w ostatniej chwili go sobie montuje. Pepper i agenci T.A.R.C.Z.Y. dokonują próby aresztowania Stane'a, lecz ten założył stworzoną przez siebie wersję zbroi Tony'ego, Iron Monger. Na miejscu pojawia się dziedzic firmy w swojej zbroi i rozpoczyna się walka, którą Stane przegrywa, gdyż Potts przeciąża ogromny reaktor łukowy, a Stark wrzuca do niego swojego przeciwnika, co powoduje ogromną eksplozję. Nazajutrz Tony bierze udział w konferencji prasowej, gdzie ma przedstawić wersję wydarzeń przygotowaną przez agencję T.A.R.C.Z.Y.. Jednakże Tony na konferencji oznajmia, że to on jest bohaterem, którego mieszkańcy Nowego Jorku nazywają Iron Manem.

Scena po napisach Edytuj

Tony'ego odwiedza Nick Fury, który oznajmia mu, że Iron Man nie jest jedynym superbohaterem na świecie, a także przedstawia mu „Inicjatywę Avengers”.

Obsada Edytuj

Aktorzy Edytuj

Produkcja Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • Jeff Bridges, specjalnie do roli Obadiaha Stane'a, ogolił głowę i zapuścił kozią bródkę.
  • Sceny ze zbroją Iron Mana były kręcone za pomocą technologii motion-capture, by ruchy zbroi były bardziej naturalne.
  • Film był planowany już w 1999 roku, kiedy to scenariuszem zająć się miał Quentin Tarantino, później Joss Whedon negocjował stanowisko reżysera w 2001, w 2006 do obsady twórców dołączył Nick Cassavetes jako trzeci reżyser. Ostatecznie film wyreżyserował Jon Favreau.
  • Komputerowa zbroja Iron Mana została zaprojektowana przez Phila Saundersa i Adi Granova, którzy współpracowali także przy komiksie.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki